Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Pozovite nas
011 6350 515
Korpa
Korpa je prazna

Značenje i funkcija kompresora auto klime

01.09.2015

Auto klima je veoma složen sistem namenjen kontrolisanju temperature vazduha i smanjivanja vlažnosti vazduha u kabini automobila. Nekada su auto klime za svoj optimalni rad koristile gas Freon, kojeg je zbog štetnog uticaja na ozonski omotač Zemlje zamenio gas R-134a.

Značenje i funkcija kompresora auto klime
Auto klimom se može upravljajati manuelno ili automatsko, a nevezano za način upravljanja, svaku auto klimu predstavljaju kompresor, hladnjak (kondenzator), ekspanzioni (prigušni) ventil, isparivač, isušivač vlage i cevi. Auto klima je zatvoreni sistem u kojem postoji strana visokog pritiska (kompresor, hladnjak, isušivač vlage i cevi između njih), kao i strana niskog pritiska (ekspanzioni ventil, isparivač i cevi između njih). Najčešći kvarovi auto klima su nedostatak rashladnog gasa (zbog puknutog creva, cevi ili hladnjaka), neispravan kompresor, neispravnost spulne kompresora, neispravni ventilatori na hladnjaku, zaprljan hladnjak ili neispravna elektroinstalacija. 
 
Pravilan rad auto klime je jako bitan, zato morate poznavati njen princip rada. Ovog puta želimo da vam predstavimo značenje i funkciju kompresora auto klime. 
 

Šta je kompresor i kakva je njegova funkcija?

U auto klimama koje rade na principu rashladnog gasa R-134a upotrebljavaju se različiti tipovi i modeli kompresora. Njihova unutrašnja konstrukcija može biti sa savijenim krilima, promenljivim hodom ili krilcima, ljuljajućom pločom ili sa klipovima. Nevezano za gore navedeno svi kompresori klima uređaja rade kao pumpe, koje cirkulišu rashladni gas R-134a kao i ulje i sa tim utiču na povećanje njegove temperature i pritiska gasa, koji dolazi sa isparivača. Kompresor se pokreće preko motora automobila i to preko kaiša, radilice ili kolenastog vratila i elektromagnetnog kvačila. Kaiš automobila je zadužen za pokretanje pumpe, koja povećava pritisak gasa i izbacuje ga ka hladnjaku ili kondenzatoru. Pošto kompresor auto klime može samo da sabija gas, a ne i tečnost, nikako ne sme doći do pomešanja gasa i tečnosti tj. hidroudara, jer može prestati sa radom i obavljanjem svoje funkcije. U slučaju da morate popraviti kompresor, kod skidanja je potrebno promeniti sve kaiševe koje ste skinuli sa njega. 
 
Veoma bitna komponenta kompresora je takođe kompresorska spojnica, koja je konstruisana da spoji rotor remenice sa osovinom kompresora kada je magnetni kalem aktiviran. Kompresorska spojnica je zadužena za prenos snage od radilice na kompresor preko pogonskog remena. Ako kompresorska spojnica nije aktivirana, kompresorska osovina ne može da rotira, rashladni fluid ne može cirkulisati i rotor remenice se slobodno okreće. Magnetni kalem ili elektromagnet koji tokom aktiviranja privlači potisnu ploču prema sebi, fiksira na rotor remenice i zajedno obezbeđuju rotiranje i pogon kompresora.
 

Kako možete brzo proveriti ispravnost auto klime kod kupovine polovnog automobila?

Ako ste odlučili za kupovinu polovnog automobila obavezno među ostalog proverite rad auto klime. Upalite automobil, uključite klimu i obratite pažnju na neki nedefinisan zvuk ili brujanje. Kada se uključi kompresor klime, skala za broj obrtaja motora blago će spasti. U slučaju da čujete čudan zvuk, verovatno ima oštećenja na kompresoru ili u drugom delu sistema auto klime, a najverovatnije ima nedostatak gasa ili ulja. Ako se zvuk ne pojačava, podesite klimu na najnižu temperaturu i pustite je da radi 10-15 minuta. Posle toga izlazni vazduh na srednjim rešetkama treba da ima temperaturu oko 5-7 °C. S obzirom, da je to teško izmeriti, možete u motornom prostoru jednostavno dodirnuti deblju cev koja izlazi iz kabine - treba da bude hladna.