Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Pozovite nas
011 6350 515
Korpa
Korpa je prazna

Kako se popravlja karoserija u slučaju malih oštećenja?

29.08.2018

Vlasnike starijih automobila ume da zaboli glava na samo pominjanje reči "rđa" i "korozija". Pojavljuje se na limariji, najčešće na podu automobila, pragovima i na rubovima, odnosno delovima vozila koji su izloženiji uticaju vremenskih (ne)prilika, kao što su kiša, sneg, a posebno so kojom se posipaju ulice zimi.

Kako se popravlja karoserija u slučaju malih oštećenja?
Prljavština i so negativno utiču i na kočione diskove kao i gumene delove automobila. Čak i pre nego što dođe sneg, ima uslova za pojavu i širenje rđe. Kako korozija naročito voli vlagu, tako je pojava magle posebno pogubna za "obolele" metalne delove.

Kako sprečiti pojavu ovog svojevrsnog karijesa ili kako je neki auto-limari nazivaju "automobilskog kancera"?

Najbolji lek je što noviji automobil.  Većina novijih modela ima pocinkovanu limariju, koja je daleko otpornija na rđu. Kako je kod nas preko pola miliona vozila je starije od 20 godina, onda se moraju preduzeti neke mere predostrožnosti. U uslovima kada ima vode na ulicama trebalo bi daleko češće prati automobil.  Pored redovnog "puškiranja", automobil treba s vremena na vreme oprati i ručno (ili ga odvezite na tretman u auto-perionicu). Pažnju posvetite donjoj limariji, kao i delovima oko točkova posebno u periodu nakon topljenja snega, kada su ulice pune prljave i "slane" vode. 
 
Ovih nekoliko saveta možda neće sprečiti pojavu korozije, ali će svakako uticati da se ona uoči na vreme.

Šta ako uočite neke rđave tačkice? 

Minimalne površine možete i sami popraviti. Evo kraćeg uputstva: Nakon detaljnog pranja, "obolelu" površinu treba pažljivo očistiti od rđe brusilicom, čeličnom četkom i šmirgl-papirom sve dok ne dođete do "zdravog" lima.  Po potrebi, neravnine ispunite gitom, koji ćete nakon sušenja izbrusiti. Pre nanošenja osnovne boje, površinu treba detaljno očistiti, a ostatak karoserije obavezno zaštite folijom ili novinama. Za što bolje rezultate osnovnu, kao i boju karoserije, nanosite u spreju. Ako nema boje vaše karoserije u "fabričkom" spreju, neka farbare pune sprej-boce farbom po želji kupca. I jednu i drugu boju treba nanositi iz više pokušaja. Između svakog nanošenja osnovne boje, površinu treba fino išmirglati, a zatim je očistiti razređivačem. Ovo bi trebalo raditi kada je niska vlažnost vazduha uz obavezno nošenje zaštitnih rukavica i naočara, kao i maske za usta i nos. Ako vam se ovo čini i suviše komplikovano ili je korozija uzela maha, odlazak kod auto-limara je obavezan. Gitovanje se u principu ne preporučuje, nije rešenje problema. Očistiti lim koji je truo i nešto šire, iseći taj truli deo i zavariti novooblikovani lim. Bez ikakvog gita, obrusiti ivice novog i starog lima. Dobro očistiti novi lim kao i stari pa zatim jednu od dve metode. Topljenje šipke cinka na spoju tj po varu i zatim brušenje, šmirglanje pa ostalo po redosledu lakrireskih radova. Premaz očišćenog i odmašćenog lima kako starog tako i novog dva komponentnim epoksidnim grundom (osnovom, primer-om) pa zatim po želji lakirerski radovi ili samo zaštitni sloj. Nabacivanje gita je pozivnica za ubrzavanje korozije okolo mesta gde je git. Ako su oštećene sajtne vidljivo to znači da su podsajtne i tzv. vertikale još više trule pa je preporuka otvoriti sajtne, stare iseći i baciti a ugraditi potpuno nove uz naravno saniranje tzv. vertikala. Time se autu vraća potrebna fabrička torziona čvrstoća što povoljno utiče i na kasnije lakirerske radove. Unutrašnje šupljine treba prešpricati voskom pod pritiskom da se maksimalno uspori oksidacija koja kreće iznutra, u šupljinama sajtni. Veoma je važno pedantno ukloniti mehanički (i iseći) svu trulež tako da ostane samo jasni svetli čisti zdravi lim.