Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Pozovite nas
011 6350 515
Korpa
Korpa je prazna

Kad i koliko često se menja razhladna tečnost?

03.12.2018

Antifriz je hemijska supstanca koja se koristi kod SUS motora. Njegova osovna namena je da snizi tačku smrzavanja tečnosti na tačku koja je niža od spoljne temperature na kojoj se vozilo nalazi. Na taj način se sprečavaju značajna oštećenja mehaničkih komponenti (npr. bloka motora).

Kad i koliko često se menja razhladna tečnost?
Većina motora sa unutrašnjim sagorevanjem koristi tečnost za hlađenje. Nikada ne treba koristiti čistu vodu u sistemu za hlađenje motora
Tokom zime, voda koja hladi blok motora može se zalediti. S obzirom na to da voda zauzima veću zapreminu u zaleđenom stanju nego u tečnom, kada led počne da se širi može doći do ozbiljnih oštećenja motora. Uloga antifriza je da spusti tačku smrzavanja mešavine na nivo na kom je bezbedno da do takve situacije neće doći.
 
Tokom leta, tečnost u rashladnom sistemu je često na temperaturama koje su bliske temperaturi ključanja vode (90-100°C). Ako bi se u sistemu našla čista voda, ona bi brzo isparila i sistem bi ostao bez tečnosti neophodne za hlađenje motora. Jasno je da ovakva situacija, takođe, može dovesti do ozbiljnih oštećenja motora. Uloga antifriza je da poveća tačku ključanja tečnosti u rashladnom sistemu vozila i na taj način je spreči da pređe u gasovito stanje i ispari. Sa odgovarajućim antifrizom, moguće je postići veoma širok opseg temperatura u kojima mešavina ostaje u tečnom stanju – od -34°C do +107°C (za mešavinu u odnosu 1:1). Antifriz se često posmatra samo kao sredstvo za zaštitu od smrzavanja, mada svojstva u vezi s korozijom imaju daleko veći značaj, jer u sistemu za hlađenje vladaju idealni uslovi za razvoj korozije. Ukoliko inhibitori korozije nisu u dovoljnoj meri zastupljeni ili nisu međusobno usaglašeni, može doći do oštećenja rashladnog sistema, pa i samog motora. Hemijski sastav je odlučujući za kvalitet rashladnog sredstva. Osnovnu struktura rashladnog sredstva čine bazni fluid, aditivi i voda. Bazni fluid je monoetilenglikol (MEG) ili, što je sada sve ređe, propilenglikol. Aditivi su inhibitori korozije, kavitacije i taloženja, ali imaju i antipenušava dejstva. Voda je ili destilovana ili demiralizovana. Takođe, u zavisnosti od proizvođača vozila, treba menjati rashladnu tečnost na 2-3 godine, jer ona vremenom gubi svojstva (pre svega antikorozivna). Pri zameni antifriza, pogotovo kada se prelazi sa jednog tipa antifriza na drugi, poželjno je isprati sistem za rashlađivanje.  

Evo ukratko kako se menja rashladna tečnost:

Otvori se čep prelivne posude. Izvuče se crevo na donjem delu hladnjaka čime će rashladna tečnost da iscuri. Potrebno je prethodno pripremiti odgovarajuću posudu. Odvrnu se ventili na crevu ka kabini i na vratu hladnjaka. Kad se dobro iscedi sva rashladna tečnost, montira se ponovo crevo na donjem delu hladnjaka.  Počne se sa ulivanjem prethodno pripremljene rashladne tečnosti.  Uliva se polako i prate se ventili na hladnjaku i na crevu ka kabini. Kad počne da preliva, ventile treba zatvoriti. Tečnost se ulije do max crte na prelivnoj posudi, i startuje se motor. Motor treba da dostigne radnu temperaturu, pri čemi će da izađe još malo vazduha, pa ako nivo tečnosti padne ispod crte min na rashaldnoj posudi treba doliti. Za svaki slučaj, naradnih par dana pratiti stanje tečnosti.