Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Pozovite nas
011 6350 515
Korpa
Korpa je prazna

Šta je vazdušna rđa i kako je pravilno i efikasno odstraniti?

30.07.2019

Rđa se stvara hemijskom reakcijom između metala, kiseonika u vazduhu i vode, koja se pomeša sa prljavštinom i prašinom i pretvara u slabu kiselinu.

Šta je vazdušna rđa i kako je pravilno i efikasno odstraniti?
Svakodnevnom upotrebom vozila tokom određenog vremena možemo primetiti da površina laka postaje pomalo gruba. Razlog tome je razna površinska kontaminacija koja se čvrsto veže za površinu te je nije moguće ukloniti klasičnim pranjem. Uglavnom su to čestice metala ( vazdušna  rđa), ostaci katrana, biljna smola, ostaci insekata, itd… 
 
Organska kontaminacija je obično vidljiva i tipični oblici takve kontaminacije su katran, biljna smola i ostaci insekata. Vežu se poput “superlepka” za površinu vozila. 
 
Anorganska kontaminacija je uglavnom nevidljiva golom oku i tipična je pojava na površini. Uglavnom se odnosi na čestice koje se nalaze u vazduhu uzrokovane industrijskim aktivnostima, kočionu prašinu, čestice prašine sa šina “overspray” ostaci laka koji su dospeli na površinu nestručnim radovima na vozilu i čestice koje izlaze sa izduvnim gasovima prilikom redovne upotrebe vozila. Takođe njihovo taloženje je degradiranje estetike vozila kao i umanjivanje  svojstava postojeće zaštite. Ukoliko se zadržavaju u dužem vremenskom periodu na vozilu, često uzrokuju nepravilnosti na laku, oksidaciju i pojavu korozije. Na žalost, zbog činjenice da se takva vrsta kontaminacije uglavnom nalazi u vazduhu i taloži na vozilo kad god miruje, nije bitno gde se nalazite ili gde parkirate automobil. Takva kontaminacija je prisutna svugde i tokom čitave godine. Ulice su prekrivene masnim kontaminacijama koja se prilikom svakodnevne upotrebe nanese na vozilo, pogotovo za vreme kišnih uslova. Ulje, čestice dizelskog i benzinskog goriva u kombinaciji sa prljavštinom sa ulica formiraju lepljiv prljavi  film koji se lepi za porvšinu vozila. Koristeći rastvarače otapamo vezu između  takve vrste kontaminacija i lakirane površine, stakla i točkova dopuštajući pritom da se bezbolno uklone ispiranjem.Ti proizvodi su tipično nazvani rastvaračima ili univerzalnim sredstvima za čišćenje (APC) i mogu biti na bazi vode ili na bazi rastvarača (solvent). Neki od ovih proizvoda mogu izbeliti neobojane plastične delove ili gumene delove i tako prouzrokovati mrlje na hromiranim površinama te je takva područja potrebno zaštititi pre upotrebe sredstva.
 
Metal i ostale metalne čestice uglavnom nastaju kao derivati kočione prašine i kao takvi mogu biti vrući. Posledica toga je lakše i čvršće vezanje za lakiranu površinu i kako se hlade stvrdnjavaju se na površini i njihovo neuklanjanje može uzrokovati  štetu na završnom bezbojnom laku. Kako bi ih uklonili preporučuje se upotreba proizvoda specijalno namijenjenog u tu svrhu, poznati i kao “odstranjivači metalnih kontaminacija”. 
Već smo rekli da klasičnim pranjem ne možemo ukloniti površinsku kontaminaciju. Međutim, postoje proizvodi i tehnike koje ćemo upotrebiti kako bi naša površina opet bila čista od svih oblika kontaminacije. Za tu namenu uglavnom koristimo odstranjivače smole i katrana i detailing glinu. Detailing glina je korisna za uklanjanje vezanih kontaminanata sa površine vozila, kao što je biljna smola, talog katrana, ostaci insekata i čak ostatke kočione prašine je moguće ukloniti. Glina može biti korištena na većini površina (lak, staklo, naplatci), sa izuzetkom od teksturirane plastike.
 
Međutim, već smo naveli da su proizvodi za odstranjivanje katrana i lepila i metalnih kontaminacija takođe neophodni kako bi površina vozila opet bila u besprekornom stanju. Sa takvom vrstom kontaminacija glina se teško nosi i potrebno je puno vremena kako bi se samo njom u potpunosti dekontaminirala površina. Iz tog razloga preporučujemo odraditi prvo hemijsku dekontaminaciju, a zatim oprati i isprati vozilo i započeti rad sa detailing glinom.