Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Pozovite nas
011 6350 515
Korpa
Korpa je prazna

Da li je potrebna promena kočione tečnosti i tečnosti menjača i zašto?

08.10.2015

Kočioni sistem Kada dođe vreme za servis automobila vozači u glavnom proveravaju diskove i pločice, a mnogo njih zaboravi na najvitalniji deo kočionog sistema tj. proveru stanja kočione tečnosti. Neki od njih ipak provere nivo kočione tečnosti ali ne i njen kvalitetet, koji može napraviti razliku između života i smrti. Stara kočiona tečnost može opasno uticati na sistem kočenja i prouzrokovati otkazivanje kočnica.

Da li je potrebna promena kočione tečnosti i tečnosti menjača i zašto?
Kočiona tečnost je najčešće izrađena na osnovi glikola, zato je higroskopna i lako apsorbuje vlagu iz atmosfere, što može narušiti njena mehanička svojstva i prouzrokovati pojav korozije elemenata kočionog sistema. Nova kočiona tečnost ima visoku tačku ključanja (iznad 230 stepeni Celzijusa). Ako sa vremenom u nju uđe vlaga ona snižava tačku ključanja i isparavanja. Kod kočenja dolazi do zagrejavanja kočionih obloga i kočione tečnosti i ako je tačka ključanja snižena zbog lošeg kvaliteta kočione tečnosti može doći do delimičnog ili potpunog otkazivanja kočionog sistema. Kočiona tečnost ima kompleksan zadatak da tokom velikog temperaturnog raspona zadržava konstantni indeks viskoziteta, ne mrzne niti isparava. Mora biti hemijsko kompatibilna sa svim materijalima u kočionom sistemu i podmazivati sve pokretne delove. Kako bi hidraulični sistem pravilno funkcionisao mora uvek biti u potpunosti ispunjen tečnošću, u suprotnom dolazi do propadanja pedale kočnice i gubitka sile kočenja.
Rok trajanja kočione tečnosti je samo dve godine zato se mora se redovno menjati. Kod novih automobila se kočiona tečnost menja po uputstvima proizvođača najčešće na 3 godine, posle toga na svake 2 godine ili posle određenog broja pređenih kilometara. 
 
Kao vozač morate pažljivo pratiti prve znakove upozorenja, da sa kočnicama vašeg vozila nešto nije u redu. Među njima su:
  • propadanje pedala za kočenje ili prazan hod, što ukazuje na manjak kočione tečnosti u sistemu ili gubitak njegovog svojstva;
  • podrhtavanje upravljača tokom kočenja, što usmerava na problem sa kočionim diskovima;
  • tokom kočenja tj. pritiska na kočnicu čuje se struganje metala, što je najverovatnjie znak istrošenih kočionih obloga;
  • izrazito podrhtavanje pedala kočnice postavlja sumnju da je porozno crevo hidraulike;
  • zanošenje automobila u jednu stranu, verovatno zbog vazduha u kočionim crevima ili greške u kočionom mehanizmu.
 
Kada primetite bilo kakve nepravilnosti na vašem kočionom sistemu tokom vožnje prvom prilikom posetite profesionalca koji će proveriti ceo sistem kočenja i kvalitet kočione tečnosti u vašem vozilu pomoću posebnog uređaja sa kojim se utvrdi tačka ključanja kočione tečnosti. Zamena kočione tečnosti se mora izvršiti precizno i stručno. 
 

Automatski menjač

Proizvođači automobila sa automatskim menjačima propisuju interval kada je potrebno zameniti ulje i filtere i taj interval treba poštovati. Kod starijih modela automatskih menjača najčešće je to na 30-50.000 pređenih kilometara, što je naznačeno u tehničkim karakterisitkama automobila. U suprotnom zaprljano i dotrajalo ulje u menjaču može prouzrokovati teže menjanje brzina, pogotovo kad je menjač hladan. Takođe staro i nekvalitetno ulje može značajno skratiti radni vek automatskog menjača i dovesti do komplikovanih, ozbiljnih i skupih kvarova na celom sklopu automatskog menjača. 
 
Kod novijih modela automatskih menjača proizvođači prave sistem »For Life«, što podrazumeva, da se ulje menja samo kod ozbiljnog kvara automatskog menjača. 
 
Ako nemate podatak o tome kada je zadnji put promenjeno ulje u vašem automatskom menjaču jedan od načina provere je njegova boja. Novo ulje je svetlo crvene ili svetlo zelene boje, a staro je sve tamnije tj. crno. Kada primetite da je ulje potamnelo to ne mora značiti da je već vreme za njegovo zamenu, ali ako nemate podatak o tome kada je zadnji put izvršena promena ulja, obavezno ga promenite.

Manuelni menjač

Ako posedujete vozilo sa manuelnim menjačem proizvođači savetuju da promenite ulje u menjaču na svakih 100.000 pređenih kilometara. Ako ranije primetite probleme sa manuelnim menjačem savet je da ga što pre popravite i zamenite njegovo ulje.