Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Pozovite nas
011 6350 515
Korpa
Korpa je prazna

Čemu služi alternator i koji su prvi zanci koji ukazuju na probleme sa alternatorom

05.11.2015

Alternator je bitan element svakog vozila, a nalazi se blizu motora. Radi po istom principu kao njegov prethodnik – dinamo, samo što je njegov princip rada malo složeniji i unapređeniji, jer ipak proizvodi veliku količinu struje.

Čemu služi alternator i koji su prvi zanci koji ukazuju na probleme sa alternatorom
Za startovanje vašeg automobila potrebna je određena količina električne energije. Ista je sačuvana u akumulatoru. Kada upalite automobil pored njega električnu energiju troše i ostali električni uređaji automobila: svetla, žmigavci, sirena, brisači, grejanje,.. Bez alternatora bi se veoma brzo potrošila skladištena električna energija iz akumulatora. Alternatorov zadatak je da konstantno proizvodi potrebnu količinu struje za napajanje svih potrošača, a ujedno njen višak skladišti u akumulator i dopunjava ga. Alternator je u stvari mala elektrana i za razliku od dinama generator naizmenične električne energije. Danas skoro svi automobili na našim putevima već imaju alternatore, jer imaju sposobnost da kod najmanjeg broja okretaja proizvedu dovoljnu količinu električne energije za punjenje akumulatora. S obzirom, da se akumulator puni sa jednosmernom strujom, alternatori sadrže i usmerivače, koji pretvaraju naizmeničnu električnu energiju u jednosmernu, štite generator od preopterećenja i sprečavaju pražnjenje akumulatora kod njegovor sporog okretanja.
 
Već smo pomenuli da alternator funkcioniše slično kao dinamo, razlika je u tome, što je on remenom povezan na motor, koji ga pokreće i daje mu potreban obrtni moment za svoj rad. Kada je motor automobila u mirovanju vozilo crpi električnu energiju iz akumulatora. Pogonski remen alternatora kod novijih automobila se razlikuje po obliku od starijeg modela proizvodnje. Stari klinasti je zamenio novi trakasti, višekanalni ili mikro remen koji ima duži vek trajanja i pouzdaniji je od starijeg modela. U hladnim danima možete kod paljenja automobila čuti škripanje, koje može prouzrokovati starost ili slaba zategnutost remena. Remen mora biti pravilno zategnut, kako nebi škripio ili cvilio i ujedno ne opterećivao ležajeve alternatora, vodene pumpe, servo pumpe ili kompresora klime, koji mogu zbog toga da oštete ležajeve istih. Zbog svega navedenog u novim automobila postoje automatski natezači, koji brinu o adekvatnom zatezanju remena i opterećenosti ležajeva. 
 

Koji su znaci, da vaš alternator ne radi kako treba?

Pravilan rad alternatora je veoma bitan za vašu nesmetanu vožnju. Kako biste izbegli gašenje automobila tj. gubitak električne energije u automobilu, na vreme ustanovite potencijalni kvar alternatora. U slučaju neispravnosti alternatora na to će vas upozoriti crvena kontrolna lampica na instrument tabli u obliku akumulatora. Ako se lampica upali tokom vožnje može da bude veoma opasno. U svakom slučaju morate jako brzo reagovati, jer u suprotnom možete ostati na putu i prouzrokovati dodatnu štetu na motoru vašeg vozila. Možda je došlo do bezazlenog kvara, koji je prozrokovao loš kontakt, a možda je u prekidu rad alternatora i sa tim slanje viška električne energije u akumulator. Kad se to desi, akumulator samostalno isporučuje struju samo određen period, zavisno od njegovog kapaciteta. Posle toga auto će se zaustaviti. 

Najčešće na alternatoru strada remen koji pokreće alternator, sa kojim je povezan za motor automobila. Kada on pukne, alternator izgubi svoj obrtni moment i ne može više proizvoditi električnu energiju potrebnu za rad elektronskih elemenata. Na to će vas upozoriti i lampica u kabini. Automobili sa dizelskim motorom čije vodene pumpe poganja drugi, klinasti ili zupčasi remen mogu nastaviti vožnju. Ali ako se vodena pumpa pokreće istim remenom kao što se pokreće alternator, morate momentalno zaustaviti automobil kako biste izbegli kvar pumpe za vodu, pregrejavanje motora i izbacivanje vode iz sistema. 
 
Sledeći uzrok za paljenje signalne lampice na instrument tabli može biti neispravan regulator napona ili regler, istrošenost njegovih četkica ili kvar elektronskog dela reglera. U nekim slučajevima četkice se mogu zameniti i smanjiti trošak popravke, ali najčešće se mora zameniti ceo regler. Ako dodje do pomenutog kvara, intenzitet lampice u radu motora će biti izraženije crvene boje. Ako svetlost kontrolne lampice nije jaka, onda je možda problem sa diodama. Ako je pokvaren regler, njega ćete doslovno namirisati - u kabini ćete osetiti jak miris kiseline. Ako dodje do toga, otvorite poklopac motora i proverite akumulatorovu gornju površinu, koja ne sme biti vlažna. Ako ipak jeste, znači da se kiselina izbacuje iz akumulatora zbog prejakog punjenja i potrebno je zameniti regler. Ako ćete to sami uraditi, obavezno otkačite kablove akumulatora kako ne bi napravili još veću štetu na automobilu ili bolje, posetite stručno lice. 
Kvar se može pokazati i bez pojavljivanja crvene lampice sa znakom akumulatora. Može biti banalna greška kao što je pregorena lampica, a može biti signal za kvar alternatora. Svakako je potrebna brza reakcija, kako bi izbegli veći kvar.