Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Pozovite nas
011 6350 515
Korpa
Korpa je prazna

Saveti za bezbednu vožnju po zaleđenom putu

16.11.2015

I ako neki jedva čekaju prvi sneg i zimsku idilu, drugi žele što kraću zimu i sve povezano sa njom. U ovu drugu grupu sigurno idu vozači, koji svakodnevno idu na posao po velikim gužvama i mokrim, zasneženim ili zaleđenim putevima. Mnogi od njih nađu alternativu u gradskom prevozu ili pešačenju, a za ostale kako iskusne tako i neiskusne smo pripremili nekoliko saveta kako bezbedno voziti po zaleđenim putevima.

Saveti za bezbednu vožnju po zaleđenom putu

Pripremite vozilo, krenite na vreme i naoružajte se strpljenjem

Vožnja automobila u zimskim uslovima može biti jako naporna i podrazumeva mnogo više pripreme za put od vožnje u drugim godišnjim dobama. Najčešće je prva stvar pred polazak na put čišćenje snega ili leda sa automobila, zato uvek imajte pri ruci neophodnu opremu za čišćenje vetrobranskog stakla, brisača i retrovizora. Pred polazak se raspitajte o stanju na putevima i njihovoj prohodnosti. Kada krenete na put budite pažljivi zbog umanjene vidljivosti koju je prouzrokovala oblačnost, magla ili padanje snega. Svakako se podrazumeva da vaš automobil ima adekvatne zimske gume, koje su neophodne za vašu bezbednu vožnju po ledu i snegu i ostalu obaveznu zimsku opremu. Na put krenite ranije, kako biste izbegli kašnjenje. Budite tolerantni i strpljivi prema drugim učesnicima u saobraćaju. 

Prilagodite brzinu vožnje uslovima na putu

Držite dovoljno veliko odstojanje od vozila ispred vas, kako biste mogli bezbedno zaustaviti vozilo u nepredviđenim situacijama. Prilagodite brzinu vožnje uslovima na putu – ako su putevi loše očišćeni, zaleđeni i zasneženi, vozite malom brzinom. Svako manevrisanje po klizavom putu je mnogo teže nego po suvom putu. Bitno je da ne menjate često brzinu i izbegavate nagla ubrzanja. Takođe ne skretajte naglo. Pre krivine usporite i sačuvajte stabilnost vozila. Volan okrećite lagano. U slučaju da osetite zanošenje prednjeg dela automobila, sklonite nogu sa gasa, usporite i nežno kočite po potrebi. Ako je tokom tog manevra zanelo zadnji deo automobila, malo ubrzajte, kako biste ga vratili na pravac. 
 
Ako je vaša vožnja u glavnom locirana na grad, vozite u što nižoj brzini i čuvajte na pešake, kako biste izbegli sudare sa njima, jer i oni ponekad imaju zatrpane pešačke staze i koriste se putem. Takođe im dajte prednost kod prelaženja ulice i ako ga nemaju. Veći bulevari su češće bolje očišćeni od malih ulica, zato izbegavajte prolaze kroz njih. Ako već uđete u ulicu sa dubokim snegom vozite pažljivo kako se ne bi zaglavili i pratite eventualne tragove guma, koja su napravila vozila pre vas. 
 

Kočite dozirano ili uz pomoć motora

Kod vožnje po zimskim uslovima je od velikog značaja vaša tehnika vožnje i iskustvo a samo upravljanje sa vozilom nije dovoljno. Najbitnija je tehnika kočenja po zaleđenom putu. Vozila sa pogonom preko svih točkova imaju veliku prednost nad automobilima sa samo prednjim ili zadnjim pogonom. 
 
Kod dostine vozača može biti veliki problem zaustavljanje na snegu ili ledu, gde nikako nije preporučljivo naglo kočenje. U suprotnom će automobil promeniti pravac kretanja i dovesti vas i ostale učesnike u saobraćaju u opasnost. Razlog za neprijatnosti prilikom kočenja na poledici i snegu je slabo prianjanje guma na put. Koeficient prianjanja između asfalta i točka varira između 0-1. Ako je put pod snegom, on ne može biti veći od 0,5, dok je na zaleđenom putu samo 0,1–0,01. Zato je neophodno da pokušate zadržati što veći koeficient prianjanja i izbeći klizanje. Kako biste izbegli udaranje u prepreku ili izletanje sa puta dozirano kočite - lagano pritiskajte papučicu kvačila i nežno i kratko na kočnicu do zaustavljanja vozila.
 
Kod kočenja u takvim situacijama je najbolje koristiti snagu motora na način, da prebacite u veću brzinu tj. niži stepen prenosa, kako bi motor sam usporio vozilo i ne blokirao točkove. Kod vožnje uzbrdo u zimskim uslovima upotrebite viši stepen prenosa nego po suvom vremenu, a kod vožnje nizbrdo upotrebite niži stepen prenosa. Bitno je da vozite konstantnom brzinom bez naglih pokreta. U slučaju da točkovi proklizaju, prebacite menjač u viši stepen prenosa. 
 
 

Uključite ABS sistem

Novi automobili u glavnom imaju ABS sistem, koji je zadužen da spreči blokiranje točkova kod kočenja i omogući vozaču upravljanje vozilom – da mu vreme za izbegavanje prepreke. ABS sistem funkcioniše tako, što njegovi senzori na točkovima konstantno skupljaju informacije o koeficijentu prianjanja i jačini kočenja. Ako dođe do intezivnog kočenja, koje bi moglo blokirati točkove, procesor u centralnoj elektronskoj jedinici pošalje podatak hidrauličkom sistemu da otvori elektromagnetne ventile. Sa tim dođe do pada pritiska u hidrauličkom sistemu što smanji i silu na kočionim oblogama. Ako vaš auto poseduje ABS sistem, ne morate dozirano kočiti, jer će sistem reagovati umesto vas. Ako se odlučujete za kupovinu automobila, savetujemo vam da kupite model sa ABS-om, s kojim ćete za relativno malu doplatu uraditi mnogo za vašu bezbednost u zimskim uslovima vožnje.