Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Pozovite nas
011 6350 515
Korpa
Korpa je prazna

Kako funkcionišu savremeni automatski menjači?

24.11.2016

Do danas, kada je reč o transmisijama u automobilu, poznajemo dve vrste: manuelnu i automatsku.

Kako funkcionišu savremeni automatski menjači?

Istorijat automatske transmisije

Automatska transmisija datira još iz početka dvadesetog veka, ali najveću zastupljenost u automobilskoj svetskoj industriji ima poslednjih godina. Pronalazak ove vrste transmisije pripisuje se, između ostalih, i čoveku sa prostora bivše Jugoslavije.
Hydra Matic je bio prvi automatski menjač predstavljen od strane OLDSMOBILE 1939. godine, a već od 1950. većina automobila u Americi imala je automatski menjač. Imati ovakav menjač značilo je komforniju vožnju iako je u samom početku imao samo dve brzine. U Evropi je ova vrsta menjača postojala retko i to samo u nekim luksuznim limunzinama.
 

Automatsko upravljanje automobila

Automatski prenos u automobilu nije ispitan u potpunosti ni danas i još uvek se usavršava. Ova aktuelna vrsta upravljanja preuzela je mesto manuelnom smatrajući se za super-efikasno rešenje elektronskog tipa upravljanja. Iako imaju istu funkciju ova dva tipa upravljanja rade na apsolutno različite načine. Prednost automobila sa automatskim upravljanjem jesu dugotrajnost samog vozila i lakše upravljanje.
Automatski menjač ima svoj program rada i nemoguće je doći do opterećenja agregata zbog agresivne vožnje kao što je slučaj kod manuela. Kod automatskog menjača ne postoji papučica kvačilo, ali u svom sistemu posjeduje najmanje četiri kvačila. Unapređenost današnjeg automatskog menjača povećava potrošnju goriva.
 
Na spoju motora i menjača kod automatika koristi se složeni specijalni konvertor koji je na istoj lokaciji kao kod manuela samo veći. On je zakačen za autput motora,a sa druge strane nalazi se osovina koja ide unutar menjača. Konvertor radi tako što tečnost cirkuliše unutar njega od pumpe do turbine. Motor pokreće pumpu i ona se okreće u smeru autputa motora. Tečnost dolazi do turbine direktno povezane sa prenosom pomoću zakošenih krilaca pumpe.
 
Tako dolazi do indirektne veze menjača i motora tj. dolazi do pokretanja sklopova unutar menjača. Ovaj sistem omogućava mirovanje automobila čak i kada motor radi tj. dok se njegov autput okreće. Cilj automatske transmisije je da uvek bude približna radu motora iako to retko uspeva i nepotrebno troši snagu motora, što se ubraja u jedan od nedostataka ovog tipa menjača.
 
Pored pumpe, tečnosti i turbine u samom centru konvertora nalazi se i stator koji omogućava pravilnu cirkulaciju tečnosti od turbine ka pumpi. Bez ovog dela konvertora tečnost bi se vraćala u suprotnom smeru i došlo bi do gušenja motora.
 
 
Glavna funkcija automatskog upravljanja je obezbeđivanje optimalnog rada motora u bilo kojem režimu. Kod ovog sistema različite stepene prenosa izvodi set istih zupčanika različito ukombinovanih koji čine osnovu automatskog sistema prenosa. Ovom sistemu pripadaju i kvačila i trake, njihova hidraulika, razni ventili i oplata i nastoje da omoguće pravilan rad zupčanika. Automatik uglavnom ima dva seta ovih zupčanika, a svaki set još tri vrste u sebi (centralni, spoljni i prstenasti). Ovakvim kombinovanjem dobijaju se različiti stepeni prenosa, a sistem nam obezbeđuje četiri brzine i rikverc. On sadrži dva centralna različitih veličina, dva seta spoljnjih i jedan veći zupčanik koji ih sve povezuje.
 
Centralni zupčanik sa najčešće trideset zubaca predstavlja input u prvom stepenu prenosa, i pokreće ga motor, dok je nosač spoljnih zupčanika u ovom stepenu statičan što znači da vezu sa prstenastim zupčanikom (autputom) čine spoljni zupčanici. Postoje dve vrste odnosa između inputa i autputa : redukcioni (kada input pravi više obrtaja), i overdrajv (kada autput pravi više obrtaja).
 
Kada je reč o drugom stepenu prenosa svakako da je kompleksniji od prvog jer u njemu učestvuju dva inputa i dva autputa. Treća brzina je već jednostavnija od prve dve i koristi odnos jedan na jedan fiksiranjem dva elementa u sistemu. Sledeći stepen je jedini u overdrajvu.
 
Četvrta brzina izbegava rad turbine tako što eliminiše centralne zupčanike. Kod rikverca imamo sličnu situaciju kao kod prve brzine izuzev toga da on umesto manjeg koristi zupčanik sa 36 zubaca (centralni), dolazi do negativnog redukcionog odnosa i autput se okreće suprotno od inputa, automobil se kreće unazad.
 
Celokupan sistem automatik menjača mora sadržati sledeće delove kako bi mogao funkcionisati: 4 kvačila, trake, hidraulični sistem koji poveruje prethodne dve, pumpu za ulje u menjaču, posebne ventile.