Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Pozovite nas
011 6350 515
Korpa
Korpa je prazna

Zašto vam je potreban besprekoran sistem za hlađenje motora?

22.07.2015

Motori skoro svih vrsta automobila pokreću automobile po sistemu unutrašnjeg sagorevanja smese goriva i vazduha. Tokom tog procesa dostižu se jako visoke temperature, koje mogu uništiti druge sastavne delove motora. Zbog toga u automobilu postoji sistem za hlađenje, koji hladi motor i održava njegovu optimalnu temperaturu. Najčešće se visoka temperatura motora reguliše hlađenjem tečnošću, a može i hlađenjem vazduhom.

Zašto vam je potreban besprekoran sistem za hlađenje motora?
Tipični sistem hlađenja motora sa tečnošću izgleda tako, da tečnost za hlađenje pomoću pumpe kruži od hladnjaka, odakle prolazi kroz šupljine u bloku motora, kao i kroz jezgro grejača, preuzima tj. apsorbuje proizvedeni višak toplote i odvodi je opet u hladnjak i tako hladi unutrašnjost motora. Ugrejan motor pomoću automatskog prekidača aktivira električni ventilator montiran na hladnjaku, koji pomaže rashlađivanju tečnosti unutar hladnjaka. U navedenom procesu je jako bitan element i termostat, koji u obliku ventila prati tok rashladne tečnosti, određuje temperaturu motora i reaguje na nju tako, da se otvori ili zatvori usled promene temperature tečnosti za hlađenje. Pomenute promene temperature mogu biti posledica vremenskih prilika kao i promena uslova režima vožnje. 
 
Ranije se kao tečnost za hlađenje koristila obična voda, ali zbog nekih njenih karakteristika tj. mogućnosti smrzavanja, brzog isparavanja i stvaranja korozije na delovima motora, više nije često u upotrebi. Današnji savremeni sistemi za hlađenje za svoj rad koriste trajni antifriz, čiji  glavni sastojci sprečavaju koroziju, podmazuju delove i uspešno reaguju na temperaturne promjene. Antifriz se može mešati i sa vodom u razmeru 1:1 te omogućiti motoru normalan rad u rasponu temperatura od -40°C do 130°C. 
 
S obzirom da nijedna tečnost nije večna, potrebno je i antifriz redovno dosipati tj. zameniti ga. Ako zanemarite sistem za hlađenje, možete prouzrokovati curenje iz spojeva na bloku motora, trošenje cevovoda, kao i cevi hladnjaka, što može dovesti do pregrejavanja motora i njegovog trajnog oštećenja. Redovno održavanje sistema za hlađenje podrazumeva i zamena remena, creva i eventualno termostata ili poklopca hladnjaka, ako isti nisu u funkciji. 
 

Delovi sistema za hlađenje od kojih svaki ima svoju funkciju i zadatak

  • Hladnjak, koji se sastoji od tankih rebara i cevi, kroz koje prolazi tečnost za hlađenje i hladi se vazduhom koji struji oko njih.
  • Ventilator, koji na praznom hodu ili pri maloj brzini kretanja, usisava spoljašnji vazduh i usmerava ga kroz hladnjak te tako rashlađuje tečnost za hlađenje.
  • Ventilator sa spojnicom, koja mu omogućava okretanje manjom brzinom ili slobodnom brzinom te smanjuje nepotrebno opterećenje motora i ujedno doprinosi manjoj potrošnji goriva.
  • Električni ventilator se kod automobila koristi za usisavanje vazduha kroz hladnjak. Istog uključuje (kod temperatura rashladne tečnosti preko 90-95°C) i isključuje termostat u hladnjaku ili na bloku motora. 
  • Termostat održava rad motora na optimalnoj temperaturi.
  • Pumpa za vodu služi kretanju tečnosti za hlađenje kroz hladnjak ili obilazni vod i održava njenu cirkulaciju kroz blok motora uvek kada motor radi. 
  • Remen ventilatora pokreće ventilator i pumpu za vodu. Kako bi služio svojoj svrsi, ne sme nikako da se pokida ili da prokliza, jer može prouzrokovati brzo pregrejavanje motora. 
  • Poklopac hladnjaka sa ventilom reguliše pritisak u sistemu za hlađenje, gde tečnost za hlađenje pod pritiskom ključa. 
  • Tečnost za hlađenje sastoji se od antifriza ili vode ili mešavine antifriza i vode u razmeri 1:1, koja pruža zaštitu tokom cele godine. 
  • Creva i obujmice – kako hladnjak tako i grejač imaju dva creva, od kojih jedno služi za dovod, a drugo za odvod tečnosti za hlađenje. Mnogo automobila ima i obilazno crevo hladnjaka, koje omogućava da tečnost za hlađenje ne prolazi kroz sistem za hlađenje, kad je termostat isključen.
  • Uređaj za recirkulaciju tečnosti za hlađenje je kod mnogih novih automobila deo sistema za hlađenje. Ima rezervoar koji prima višak tečnosti za hlađenje prilikom grejanja i širenja, a kada se isključeni motor ohladi, stvara se mali vakuum, koji usisava tečnost za hlađenje nazad u hladnjak iz tog rezervoara. 
 
 
Vir:
http://www.autoknjiga.com/sistem-za-hladjenje/sistem-za-hladenje/