Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Pozovite nas
011 6350 515
Korpa
Korpa je prazna

Automobilska industrija u Srbiji

04.05.2017

Srbija se, dolaskom ’’Fiat’’-a u Kragujevac vraća u grupu zemalja u kojima se proizvode automobili za ceo svet. Krajem 2017. godine počeće probna proizvodnja u fabrici u Kragujevcu. Srbija veruje da će povratkom Fiat-a i dolaskom njegovih kooperanata započeti razvoj cele zemlje.

Automobilska industrija u Srbiji

Šansa automobilske industije je šansa Srbije

Početak proizvodnje Fiat-a u Srbiji ne odražava se samo na svet auto industrije već i na gradove u okruženju kao i na stanovništvo. Otvaranje fabrike i 12 000 radnih mesta značajno će uticati na BDP države. Takođe, firme za prvu proizvodnju delova Fiat-ovih automobila imaće svoje kooperante. Većina njih biće domaća srednja ili manja preduzeća. Blizu FAS fabrike proizvodiće se glomazni delovi kao što su : branici, vešanja, suspenzije instrument-table, izduvni sistemi, točkovi i sl. U ostalim fabrikama izrađivaće se svi ostali delovi.
80% Fiat vozila proizvodiće se u Srbiji, dok će motori i menjači dolaziti iz inostranstva. Predviđa se da će FAS već u 2013. godini izvoziti za 1,3 milijarde evra. Ova proizvodnja mogla bi privući još nekog proizvođača automobila u Srbiju.

Rast auto industrije u Vojvodini

Ključne prednosti ovog područja su:

  • Bitne podsticajne mere
  • Kvalitetna radna snaga
  • Konkurentna cena rada
  • Niski troškovi proizvodnje
  • Idealna geografska lokacija za proizvodnju
Kvalitetna transportna infrastruktura i dobar geografski položaj Vojvodine omogućavaju joj jednostavan i brz pristup PAN-Evropskoj mreži saobraćajnica. Raznovrsne mogućnosti za proizvođače komponenti i delova nudi i neposredna blizina najvećih proizvođača automobila kao što su : Daimler u Kečkemetu, FIAT u Kragujevcu, Audi u Mađarskoj, Volkswagen u Slovačkoj...
 

Koje je mesto Srbije na globalnoj mapi razvoja auto industrije?

Globalno tržište auto komponenti u poslednjih deset godina doživelo je drastične promene kada se radi o geografskom seljenju dobavljača i proizvodnje. Nijedna šema nabavke nije ostala ista. Ključno pitanje Srbije je da li ima potencijal za borbu u toj ligi? Poslednjih godina Srbija ulaže napore kako bi se predstavila kao progresivna i dinamična industrija spremna za osvajanje tržišta. Proizvođači iz Srbije pojavljuju se na međunarodnim sajmovima ili izlaze na tržište sa različitim ponudama : od opreme za ulepšavanje automobila do visoko-tehničkih sprava i originalnih delova. Zbog ove diversifikacije teško je uvrstiti Srbiju u grupu ozbiljnih  centara za nabavku.
Mišljenja međunarodnih eksperata o stvaranju ozbiljne baze za proizvodnju auto delova u Srbiji su sledeća:
  • Srbija mora proširiti bazu za proizvodnju vozila
  • Država i opštine moraju stvoriti uslove za naseljavanje proizvođača (iz Nemačke, Francuske, Azije...)
  • Usvojiti regulativu koja bi podsticala proizvođače auto komponenti da u njih ugrađuju što veći sadržaj domaćih delova – ’’local content’’
  • Napraviti strategije dobrog funkcionisanja industrijskih grupacija takozvanih klastera
Srbija se nalazi na tromeđi pokreta kontinentalnih auto industrija, na putu ka Turskoj i ka Bliskom istoku i iz tog razloga ima izuzetno stratešku poziciju tj. lokaciju. Od te činjenice potiče potencijal da se pozicionira kao alternativna baza za proizvodnju i za lakši izvoz i transport auto delova i komponenti. Ipak, Srbija mora voditi računa da se ne stekne utisak kako želi oduzeti deo nečije proizvodnje na tržištu, već se osposobiti da funkcioniše komplementarno sa svim drugim fabrikama. Značajnu prednost u regionalnom upoređivanju Srbija može postići i činjenicom da ima dobru reputaciju što se tiče kvaliteta inženjera i dostupnosti kvalifikovane radne snage.
 
Srbija ima velike potencijale, ali nažalost većina automobilske svetske industrije ne zna za njih, još uvek.