Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Pozovite nas
011 6350 515
Korpa
Korpa je prazna

Kako brinuti i kada menjati amortizere na automobilu?

28.09.2017

Veliki broj vozača u Srbiji nema jasnu predstavu o tome čemu služi amortizer i koliko je on zapravo važan element sigurnosti vožnje.

Kako brinuti i kada menjati amortizere na automobilu?
Uobičajena je predstava da amortizer prevashodno reguliše udobnost vožnje, pa kupci tako traže “mekše” amortizere kako bi vožnja bila što udobnija. Sa druge strane postoji i mišljenje da su uljni amortizeri bolji za naše uslove puteva i kupci ih zbog toga preferiraju.
Ipak činjenice nam govore potpuno drugačije. Engleski naziv za amortizer (čita se šok apsorber) mnogo bolje opisuje funkciju amortizera. Iz samog imena možemo zaključiti da se radi o apsorbciji šoka (brzog i snažnog oslobađanja opruge), koji nastaje usled prelaska točka preko neravnina na putu. Dakle, funkcija amortizera jeste sprečavanje opruge da se nekontrolisano rasteže, usled čega bi sa jedne strane točkovi vozila bili više u vazduhu nego na putu, a sa druge strane karoserija snažno i nekontrolisano ljuljala. Prvi problem bi produžio zaustavni put automobila (nedostatak kontakta točka sa putem), a drugi problem bi mogao da dovede do prevrtanja vozila. Amortizer je taj, koji će usporiti brzinu opruge, amortizovati njenu energiju i zaustaviti oscilacije. Iz ovoga jasno vidimo da sigurnost vožnje uveliko zavisi od ispravnosti amortizera.
Amortizeri imaju važnu ulogu, pošto su oni ti koji „ravnaju“ neravan put, tu su da ublaže energiju udara i priguše oscilacije - time putnicima olakšavaju put, a automobilu produžavaju životni vek. Vremenom se troše, a glavni problem nastaje zato što istrošeni amortizeri u slučaju naglih skretanja ili kočenja čine da automobil gubi kontakt sa podlogom.

Kako amortizeri utiču na ponašanje u vožnji?

Točak na kojem je amortizer neispravan počinje da odskače i često gubi kontakt sa podlogom, što ponekad ima fatalne rezultate po ponašanje vozila. Evo samo nekih posledica neispravnih amortizera:
  • Na lošim putevima produžava se zaustavni put vozila
  • Držanje pravca u krivinama je pogoršano
  • Povećava se rizik od akvaplaninga
  • Umanjuje se efekat bezbednosnih sistema - ABS i ESP
  • Značajno se povećava trošenje guma
Postoji više načina provere, koju treba početi čim vozač primeti da se automobil ponaša nestablinije nego inače:
  1. Ako je amortizer istrošen, trošenje guma je nejednako, pa se poređenjem pneumatika na istoj osovini to može utvrditi
  2. Stari dobri „tres test“ koristi se otkako postoje i amortizeri. „Protresite“ automobil - po povratku u prvobitan položaj bi trebalo tu da ostane, ne valja ako nastavi da se „ljulja“ 
  3. Vizuelnom inspekcijom amor-tizera može da se proveri da li postoje tragovi curenja ulja kojima je ispunjen svaki amortizer
  4. Test u servisu - automobil je postavlja na specijalne vibrirajuće ploče, a kompjuter precizno meri vibracije, na osnovu kojih proverava stanje amortizera.
Preporuka je da se amortizeri na istoj osovini uvek menjaju u paru. Ako ste se odlučili za zamenu, treba proveriti i stanje nosača i šolja i, po potrebi, zameniti i njih. Da napomenemo, zamena je posao za obučenog servisera! Kod nas je jedno vreme bila popularna reparacija, ili punjenje amortizera. Proizvođači i serviseri ne preporučuju ovakvu „egzibiciju“, pošto je amortizer suviše važan deo za bezbednost da bi se tek tako sekao, bušio i rastavljao. Ovaj proces je bio popularan dok su amortizeri bili skupi. Pošto su danas dosta jeftiniji, preporuka je da se dotrajali amortizeri zamene novim. Na novom automobilu amortizere terba proveriti posle 80.000 kilometara, a posle toga na svakih 20.000 pređenih kilometara.