Pozovite nas 011 6350 515
Svi proizvodi

Vaša garaža je prazna. Bez brige, nije bilo lopova :)

Parking

Uporabniški račun

Registrujte se!

Registrovanim korisnicima je kod nas još komfornije. Pogledajte prethodnu kupovinu, uživajte u posebnim ponudama, sastavite listu želja i sačekajte da vas obavestimo, ako se spusti cena vašeg najdražeg proizvoda.

Registrujte se!

Korpa je prazna

Dodajte u korpu sa proizvodima...

Šta je funkcija bregaste osovine?

06.06.2018

Bregasta osovina je jedan od najvažnijih delova motora, a naziv joj dolazi od ''bregova'' koji otvaraju i zatvaraju ventile. Bregasta osovina ima oblik celicnog valjka s tzv.bregovima uzduž cele površine. Na kraju osovine je pogonski točak.

Šta je funkcija bregaste osovine?
U modernim motorima osovina je najčešće smeštena u glavi motora, iznad cilindara. a ventili dolaze do cilindara s gornje strane. Pogon bregaste osovine uglavnom se prenosi zupčastim remenom, a on pokreće i još neke delove (npr. pumpu tečnosti za hlađenje). Budući da on ponekad pukne, zna doći do sudaranja između klipa i otvorenih ventila, što najčešće rezultira glavoboljom i kupovinom nove glave motora i klipova. Drugi način pogona osovine je pogon lancem, sličan onom s bicikla.  Od zanimljivosti valja spomenuti i kraljevsku osovinu: konstruktorima najluksuznijih automobila  remen osovine je izgledao preplebejski i izgradili su kosu čeličnu osovinu koja pogon od klipnjače prenosi do bregaste osovine. Nažalost, zbog visokih troškova proizvodnje i povećane mase motora takvo je rešenje uglavnom odbačeno. 
 
RADNI TAKT - u tom položaju zatvoreni su ventili usisni i izduvni., u komori za sagorevanje nastaje varnica i dolazi do eksplozije stisnute smese goriva i vazduha. Klip je u polozaju GMT*, eksplozija potiskuje klip prema dole na njegov DMT* i nastaje pola okreta klipnjače.
IZDUV – izduvni ventill se otvara, klip se nakon dolaska DMT-a počinje vraćati prema gore izguravajući izduvne gasove nastale nakon eksplozije kroz ventil. Vraća se ponovo u GMT i tako je klipnjača izvela puni okret (a bregasta osovina samo pola!)
USIS - klip ponovo pada prema dole, tada se otvara usisni ventil. To stanje uzrokuje podpritisak u cilindru zahvaljujući kojem smesa goriva sa vazduhom može dospeti u unutrašnjost cilindra. Ponovo sledi pola okreta klipnjače.
KOMPRESIJA - klip se iz DMT -a vraća prema gore istovremeno kompremirajući usisanu smesu goriva i vazduha  Ventili su naravno zatvoreni, a pokret klipa prema gore povećava pritisak.  U GMT -u se pojavljuje varnica zahvaljujući kojoj nastaje eksplozija i sve počinje ispočetka.
* DMT - donja mrtva tačka (klipa)
* GMT - gornja mrtva tačka (klipa) 
 
Osovina radi na vrlo jednostavan način. Okrečući se, breg počinje pritiskati na podizač ventila, a on gura ventil prema sredini cilindra, otvarajući samim tim dotok smese ili izduvnih gasova. Dalji okret osovine znači spušanje vrha brega s podizača ventila, a opruga ventila uzrokuje vraćanje ventila u poziciju zatvaranja. Često jedan breg upravlja dvama ventilima uz pomoć podizača u obliku slova Y. Budući da bregasta osovina neposredno utiče na punjenje cilindra smesom goriva i vazduha, poboljšanje njenog rada može doneti merljive rezultate u mehaničkom tuningu.
 
Dva parametra koje definišu rad bregaste osovine su ekscentar brega i vreme. 
 
Ekscentar označava dubinu otvora ventila odnosno njegovog ulaza u cilindar.  Vreme bregaste osovine meri se u stepenima. Vreme izražava broj stepeni koje klipnjača prolazi za vreme prolaska ventila u otvorenoj poziciji. Svi su izgledi da bregastih osovina u skorijoj budućnosti više neće biti! Razlog tome je svakako još uvek nedovoljna iskorišćenost punog kapaciteta i snage motora koju prouzrokuje nedovoljno varijabilni tajming otvaranja i zatvaranja ventila, koji bregasta danas ostvaruje. Očekuje se da ce kompletan današnji sistem bregaste osovine biti zamenjen uređajem koji će, najverovatnije pod kontrolom ECU-a, u trenutku određivati interval otvorenosti/zatvorenosti usisnog/izduvnog ventila, zavisno od trenutnog broja obrtaja motora. Takav uređaj bi se nalazio iznad samih ventila, odnosno na mestu sadašnje bregaste osovine. 
 

Naši kupci nas vole širom Evrope