Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Pozovite nas
011 6350 515
Korpa
Korpa je prazna

Funcije pumpe visokog pritiska I kada je treba zameniti ?

17.10.2017

Pumpa visokog pritiska ima zadatak da ubrizga određenu količinu goriva u cilindre, pod određenim pritiskom, u određeno vreme i po određenom rasporedu. Postoje dve vrste pumpi: linijske i rotacione. Linijske pumpe se česće primenjuju dok se rotacione primenjuju tek u poslednje vreme.

Funcije pumpe visokog pritiska I kada je treba zameniti ?

Linijska pumpa visokog pritiska namenjena za šestocilindrični motor, koji se sastoji od:

tela (spoljni deo), centrifugalnog regulatora, brežuljkastog vratila, dizel-elemenata (klip i košuljica cilindra), zupčaste pumpe, cevi visokog pritiska.
 
Centrifugalni regulator ima zadatak da obezbedi normalan režim rada motora, na taj način što se pomoću njega, posredno, reguliše broj motora. Prema režimu rada, može biti: jednorežimski, dvorežimski i višerežimski.
 
Centrifugalni regulator se nalazi na jednom kraju bregastog vratila  i on je preko poluga spojen sa zupčastom letvom. Kada motor postigne maksimalan broj obrtaja, tada će se tegovi centrifugalnog regulatora, pod dejstvom centrifugalne sile, raširiti i preko poluge izvršiće se zakretanje klipa u dizel-elementu za određen broj stepeni. Zahvaljujući ovom zakretanju, smanjuje se količina goriva koja se ubrizgava. Na taj način se automatski broj obrtaja motora svodi u dozvoljene granice.
 
Prema principu rada regulatora, postoje dva konstruktivna rešenja: centrifugalni i pneumatski. Pneumatski se uglavnom, ugrađuje na manje motore namenjene za putnička vozila i traktore.
 
Za vreme okretanja bregastog vratila motora, preko odgovarajuće prirubnice, uslovljeno je obrtanje i bregastog vratila pumpe. Zbog okretanja bregastog vratila pumpe dolazi do pomeranja podizača, a podizača, a podizač deluje na klip elementa, primoravajući ga da se kreće pravolinijski, u cilindru prema GMT. Pomeranjem klipa pravolinijski, u cilindru se potiskuje (prethodno usisano) gorivo, koje vrši pritisak na propusni ventil, ventil se otvara i gorivo pod pritiskom odlazi u cev visokog pritiska. S obzirom na to da se gorivo nalazi pod odgovarajućim pritiskom, ono dolazi u brizgaljku i kroz odgovarajući otvor, odnosno otvore, gorivo se ubrizgava u prostor za sagorevanje. Ukoliko u brizgaljku dospe veća količina goriva, ona se vraća preko cevi. Obično su pomoću ove cevi sve brizgaljke međusobno spojene. Kod savremenih dizel motora, sa savremenim ubrizgavanjem i elektro osmatranjem pumpi goriva i pumpe visokog pritiska pogubno je za pomenuti sistem nestanak goriva. Tada ne dolazi do podmazivanja ležajeva u samoj pumpi i počinje njihovo oštećenje. Sitne, mikro čestice metalnog špona nanose oštećenja diznama i tada ne dolazi do idealnog raspršivanja goriva, što karakteriše loš rad motora i povećanu potrošnju. Same čestice špona se prelivnim crevom vraćaju u rezervoar tu sležu na dno, dok oštećeni ležaj u daljem radu se sve više troši zbog nastalih žljebova i oštećenja. Kad dođe do niskog nivoa goriva (rezerve) veći odnos tih čestica krene sa gorivo ka motoru i tada nastaje sav problem.  
 
Sami ležajevi imaju svoj vek zbog trošenja i lošeg podmazivanja, tako da nakon velike kilometraže treba posetiti servis pumpi visokog pritiska koji će kratkim servisom ili pregledom proceniti stanje predpaljenaja i same dizne. To će vas koštati, ali mnogo manje nego li kompletan servis pumpe i dizni, a uz to i pranje rezervoara kao i kompletnog voda goriva ali i obaveznu promenu filtera za gorivo. 
 
Postoje dva načina da se reši problem  ako pumpa visokog pritiska curi. Postoji pravilan način i postoji improvizacija. Pravilan način uključuje skidanje pumpe visokog pritiska i zamenu svih  O-prstena/zaptivača. Ovo se savetuje jer većina pumpi koje uključuju curenje goriva se podmazuje gorivom i jednom kada O-prsten počne da pušta, i preostali O-prsteni/zaptivači će ubrzo početi da puštaju. Improvizacija uključuje izolaciju O-prstena, zaptivača, koji pušta, i ukoliko je moguće jedino njegovu zamenu. Improvizacija je  veoma retko moguća. Ako ništa od ovog ne uspe neminovno je promeniti pumpu visokog pritiska, tj.kupiti novu.