Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Pozovite nas
011 6350 515
Korpa
Korpa je prazna

Funkcija letve volana i kad je vreme za zamenu?

06.11.2017

Letva volana važan je deo na vozilu. Na sebi ima zglobove, povezana je sa volanom i servo pumpom te preko nje naši pokreti na volanu dobijaju svoju pravu dimenziju, pokrećući volan, pokreće se letva volana koja onda usmerava točkove na vozilu.

Funkcija  letve volana i kad je vreme za zamenu?
Volan je preko letve povezan s malim zupčanikom. Njegov je zadatak pomerati drugu letvu koja je postavljena vodoravno s obzirom na ovu koja je spojena s volanom i na sebi ima zupčanike koji odgovaraju zupcima s kraja zupčaste letve.  Mi zapravo imamo dve letve – zupčastu koja je povezana s volanom i vodoravnu koja spaja tockove.  Njihovim povezivanjem dolazi do toga da preko volana upravljamo tockovima – levo, desno i pravo. Radi se o delu na automobilu koji se zaista mnogo koristi i kao takaav nakon nekog vremena sklon je habanju i kvarovima. 
 
Uvek se  pitamo popraviti pokvareni deo ili kupiti novi? 
Na letvama volana se javljaju kvarovi kao što su razna lupkanja na letvi zbog praznog hoda koji se javlja između zglobova i ostalih priključnih delova, a takođe i zbog curenja iz tog sistema, što je jako često, a kod kod nekih modela je to i fabrička greška, te ne treba odmah paničiti. Morate znati da je uz letvu volana vezana i servo pumpa koja nam omogućava lako okretanje volana. Okretanje volana bez servo pumpe je zaista težak posao.  Servo pumpa povezana je sa zupčastim remenom motora, što znači da sam motor pokreće pumpu koja u sebi sadrži ulje. Zapravo se radi o tome da se cirkulacijom tog ulja u pumpi stvara pritisak koji omogućuje lakše okretanje letve, a samim time i volana. Popravka letve volana obično se radi tako da se menjaju semerinzi, sistem za podmazivanje caure same letve. Najčešći kvarovi su istrošeni krajevi spona, kuglasti zglobovi, deformacija spona i zupčaste letve, luft između zupčaste letve i zupčanika kao i curenje ulja. Jedan od najčešćih problema vezanih za servo letve je curenje ulja. Ovaj problem se javlja i zbog lošeg održavanja vozila. Često se desi da manžetne letve volana budu probijene i da u takozvani suvi prostor uđe voda, a ne retko i nečistoća. U slučaju da je ovo slučaj dolazi do korozije osovine letve volana a samim tim i oštećenja semeringa, što nosi za posledicu isticanje ulja. Ovaj kvar se ujedno smatra i najtežim jer da bi se otklonio potrebno je osovinu brusiti, polirati i ponovo uraditi sistem vođenja jer se dimenzije obradom menjaju. Pri ovom kvaru postoji i mogućnost da remont uopšte ne može da se uradi ako korozija ošteti nazubljen deo letve. U ovom slučaju može doći do obaranja ivica trapeza zuba, a samim tim se između zuba razvodnika i osovine javlja zazor. Ovaj zazor uzrokuje lupanje letve volana na neravninama. 
 
Jedan od prvih pokazatelja neispravnosti servo uređaja je taj da se pri prelasku preko neravnina javlja lupkanje. Ovo je slučaj kada dođe do oštećenja čaura koje vode osovinu servo letve. Ovaj kvar je prvi pokazetelj da bi servo letva mogla ubrzo da procuri.  Kada u sistemu servo uređaja nedostaje ulje i posle dolivanja to je znak da je procurela servo letva, pumpa ili da je došlo do defekta creva. U slučaju da nije u pitanju ni pumpa ni creva ne treba biti stručnjak da bi se zaključilo da je došlo do kvara na servo letvi. Često zbunjuje što nema vidljivog isticanja ulja ali to je zbog toga što se ulje zadržava u manžetnama servo letve. U ovom slučaju pri skidanju manžetni sa servo letve dolazi do isticanja ulja koje tu ne sme da se nalazi i to je potvrda da su semerinzi servo letve penetrirani. U svakom od ovih slučajeva potrebno je izvršiti remont servo letve.  Letva volana, tockovi, servo pumpa, sve su to delovi upravljačkog sistema vozila i kao takvog uvek ga je potrebno imati pod budnim okom i odmah popraviti bilo koji kvar, bez obzira zamenom dela ili njegovom reparacijom jer radi se o jednom od najvažnijih sigurnosnih sistema na svakom automobilu. Nakon popravke ili zamene novom letvom volana potrebno je napraviti i optičko podešavanje geometrije, poznatije kao regliranje trapa.  Jedno je sigurno – ako ste uočili probleme na njoj, učinite to sto pre. Zbog svoje sigurnosti i sigurnosti ostalih  u ucesnika u saobracaju!