Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Pozovite nas
011 6350 515
Korpa
Korpa je prazna

Kada je vreme za zamenu pogonskog lanca?

28.11.2017

Osim zupčastog remenja koje je nužno za ispravan rad motora, na motoru postoje i druge vrste remenja koji se koriste za pokretanje klima uređaja, alternarora i sl. Ista svrha je i kod komercijalnih vozila. Remenje koje se koristi za te svrhe je uglavnom kanalno remenje i to najčešće takozvano PK remenje.

Kada je vreme za zamenu pogonskog lanca?
PK označava remen Poly –V i profil remena K (razmak između vrhova zuba iznosi 3.56mm). To je remenje specijalne izrade koje podnosi veće temperature i može se montirati na vrlo male promere remenica. Takođe, za pogon alternatora se koristi nazubljeno klinasto remenje poznato pod nazivom AVX remenje. Takođe izrađeno od materijala koji zadovoljavaju sve zahteve automobilske industrije. Postoji u raznim širina i dužinama. 
 
Zupčasti remen je izrađen od visoko kvalitetne gume, lociran je izvan motora i pokriven zaštitnim poklopcem. Pogonski lanac je izrađen od metala, kod starijih motora sličan je lancu na biciklu, dok se u novijim motorima koristi ozubljeni lanac, smešten unutar motora jer se podmazuje motornim uljem. Zupčasti remen se obično menja između 60 000 i 150 000 pređenih kilometara. 
 
Pogonski lanac nema strogo propisan vreme zamene, već se menja ako postoji problem s njim. Ali da li pogonski lanac imun na mehaničke kvarove? Jednostavan odgovor je: Ne.  Problemi s pogonskim lancem nisu retki, posebno u vozilima s visokom kilometražom. Slično kao i druge pokretne mehaničke komponente unutar motora, pogonski lanac je podložan trošenju. Budući da se pogonski lanac podmazuje motornim uljem, nedostatak redovne promene ulja, nizak nivo ulja i/ili loš kvalitet ulja  može izazvati preuranjeno trošenje pogonskog lanca.
Pravilnu napetost pogonskog lanca osigurava zatezač lanca koji može biti mehanički (s oprugom) ili hidraulični, dok se klizači i vodilice lanca koriste da bi sprečilo vibriranje pogonskog lanca. Sve ove komponente su takođe podložne trošenju.
 
Kako znati da li je vreme za zamenu pogonskog lanca? Često, ako je pogonski lanac istrošen, odziv motora na dodavanje gasa će biti tromo, snaga će biti neodgovarajuća ili će biti prisutni problemi kod paljenja. Uzrok je taj što se lanac trošenjem isteže, što utiče na pravilno okidanje impulsa za paljenje a pogon bregaste osovine izlazi iz odgovarajuće faze s radilicom. Istrošen pogonski lanac, klizači, vodilice i zatezači lanca takođe mogu uzrokovati niz zvukova u području poklopca lanca na motoru. Navedeni zvukovi mogu biti u rasponu od zveckanja do zujanja i cviljenja.
 
Ako je pogonski lanac istrošen, preporučuje se zamena celog seta lanca s pripadajućim zatezačima, klizačima, vodilicama i drugim potrošnim komponentama pogona lanca. Mnogi automobili imaju dva ili čak tri lanca u motoru i najčešće je preporučljivo zameniti sve lance odjednom. Prilikom zamene razvodnog lanca, vrlo je bitno poštovati ispravnu proceduru za postavljanje svih zupčanika u pravilnu fazu budući da će novo montirani zatezač bez pritiska ulja biti labav. U starijim motorima s bregastom osovinom u bloku motora zamena razvodnog lanca je prilično jednostavan zadatak. Ali nema takve sreće s modernim automobilima s pogonom na prednje točkove i poprečno smeštenim motorima kod kojih je slobodan prostor oko motora izrazito skučen.
 
Da bi se izbegli problemi s razvodnim lancem nužno je redovno menjati motorno ulje i održavati  nivo na odgovarajućem nivou da se osigura da je lanac uvek dobro podmazan. Korišćenje odgovarajuće specifikacije ulja i uljnih filtera vrhunskog kvaliteta će takođe pomoći – u dobro održavanom motoru razvodni lanac može trajati i do 300.000 kilometara, pa čak i duže.