Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Pozovite nas
011 6350 515
Korpa
Korpa je prazna

Gume budućnosti - Gde ide razvoj?

17.01.2018

Automobilska industrija svakodnevno traga za novim rešenjima i tehnologijama koje će naći praktičnu primenu u budućnosti. Tako je Goodyear osmislio sferične pneumatike Eagle-360 koji donose revoluciju u industriju automobilskih guma.

Gume budućnosti - Gde ide razvoj?
Osnovni koncept automobilske gume praktično je nepromenjen u poslednjih sto godina otkako su putevima zagospodarila vozila sa točkovima na koje se motiraju gumeni pneumatici. 
 
Istina, tehnologija je napredovala, pa se prilikom konstruisanja guma sada vodi računa i o najmanjim detaljima, kako bi što bolje odgovarale određenom tipu vozila, načinu vožnje ili klimatskim uslovima koji vladaju u pojedinim delovima godine. U pneumatike se uveliko ugrađuju i senzori koji prate pritisak i upozoravaju vozača ako dođe do ispuštanja vazduha u vožnji. 
Ipak, bazična konstrukcija gume/točka i način povezivanja sa osovinom automobila nisu se bitno menjali. Goodyear smatra da će automobilska guma u budućnosti izgledati potpuno drugačije - imaće oblik lopte i predstavljaće ujedno zamenu za klasičan točak. Umesto mehaničke veze sa osovinom automobila, gume će sa vozilom biti "povezane" putem magnetnog polja, pa će auto praktično levitirati. Na taj način i vožnja će biti udobnija za putnike. 
 
Prema ideji inženejra kompanije Goodyear, ovakvi inteligentni sferični gumeni točkovi koristiće se u automobilima "bez vozača", a prednosti u odnosu na klasične pneumatike su brojne. Gume će se prilagođavati svim vremenskim uslovima (suv kolovoz, kiša, sneg...), vozila će biti bezbednija jer će se sprečiti bočno zanošenje u krivinama, a parkiranje će biti jednostavnije s obzirom da loptasti točkovi mogu sa lakoćom da menjaju pravac u kome vrše rotaciju.  Ovi pneumatici su napravljeni pomoću 3D štampača, od super fleksibilnog polimera koji se rasteže poput ljudske kože. Takođe, Eagle 360 Urban gume imaju u sebi i senzore koji sakupljaju podatke o putu kojim vozite. Ukoliko pneumatici prepoznaju mokre kolovoze, guma "izbacuje" male izbočine, radi bezbednije vožnje i manje mogućnosti proklizavanja. Dakle, prilagođavaju se podlozi, pa će na suvim putevima "izravnjati" gazeći sloj. Pored toga, prikupljene informacije pneumatici mogu da podele sa drugim konektovanim vozilima, kako bi ih upozorili na promenjene uslove na putu. Eagle 360 Urban će vas upozoriti kada se gume pohabaju i aktivirati proces nazvan samostalno lečenje.  Gazni sloj registruje okolinu. Bionski površinski sloj sa velikim kapacitetom snimanja omogućen mrežom sloja gazećeg sloja senzora prikupljanje informacije o putu i vremenu. Oni prenose gumu tako da se optimalno prilagođava nervnom sistemu vozila kako bi se poboljšao kočenje, manevarnost i efikasnost. Osim toga, prikupljene informacije, izvršene procedure i njihove performanse prenose se na sve preostale elemente i internet stvari, a time i na sve gume i automobile koji bi trebali ići na isti način.
Naravno, sve to zvuči sjajno, ali korišćenje ovakvih guma zahtevalo bi i potpuno drugačije automobile od onih kakve danas imamo jer se pneumatici ne oslanjaju na bilo kakvu mehaničku vezu sa automobilom. Umesto toga, koriste mantegnu levitaciju. Upravo zbog toga, teško je zamisliti da bi ove gume mogle da počnu masovno da se proizvode. Mnogo je verovatnije da će se neki aspekti ovakve tehnologije primeniti na "obične" gume.