Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Pozovite nas
011 6350 515
Korpa
Korpa je prazna

Šta je hladnjak vode i kad ga ima smisla menjati?

16.03.2018

Iako su motori napredovali po pitanju efikasnosti iskorišćenja goriva, i dalje se oko 2/3 energije iz goriva pretvara u neiskorišćenu toplotu. Tu toplotu reguliše sistem za hlađenje motora, obezbeđujući mu optimalnu temperatutu u svim uslovima. Osnovu sistema za hlađenje čini hladnjak.

Šta je hladnjak vode i kad ga ima smisla menjati?
Kada je motor hladan, termostat ne pušta rashladnu tečnost u hladnjak. Kada se motor zagreje, rashladna tečnost počinje da kruži i kroz hladnjak. Prolazeći kroz kanale u bloku i glavi motora, rashladna tečnost odvodi toplotu.  Ona odlazi u hladnjak gde predaje tu toplotu okolini. Tako ohlađena, ponovo ide u motor i ciklus se ponavlja.
 
Hladnjak se sastoji od sistema tankih cevi. Te cevi omogućavaju da imamo veliku dodirnu površinu između rashladne tečnosti u cevima i okoline. Oko cevi je postavljeno saće (listići), najčešće od bakra ili aluminijuma. Ovo saće ima ulogu da dodatno poveća dodirnu površinu između hladnjaka i okoline. Hladnjak najčešće stoji u prednjem delu auta, iza prednje maske. Zato, vazduh koji struji dok se auto kreće odvodi toplotu sa hladnjaka. Iza hladnjaka postoji i ventilator, koji pravi dodatni protok vazduha, kada auto stoji (vožnja u gradskoj gužvi). 
 
Pošto se hladnjak motora nalazi na prednjem delu auta, pri malo jačem udaru, dolazi do njegovog fizičkog oštećenja. U tom slučaju neophodna je njegova zamena. Ako kao rashladnu tečnost koristite čistu vodu, može doći do korozije motora i hladnjaka. Vremenom će to oštećenje dovesti do curenja rashladne tečnosti iz hladnjaka. Zato je preporuka da nikada ne koristite čistu vodu, nego mešavinu antifriza i vode, najbolje u odnosu 50:50. Sitna oštećenja na kojima se gubi minimalna tečnost i to samo kada je sistem pod pritiskom možemo uočiti samo proverom sistema za hlađenje na pritisak. 
 
Ukoliko se nivo tečnosti u hladnjaku smanjuje, morate da otkrijete uzrok tome, jer neispravan hladnjak može da prouzrokuje teže i skuplje kvarove. Prekontrolišite zaptivač, creva, spojeve... Ako sami ne možete da otkrijete gde voda curi, savet  da se obratite najbližem servisu .Jedna od čestih neprijatnosti za vozače u letnjem periodu je pregrevanje motora. Vrlo je važno da vozač reaguje brzo i pravilno, da ne bi došlo do teških posledica, čak i do potpune havarije na motoru. Pre svega, vozač ni u kom slučaju ne treba da zanemari kada kazaljka merača temperature vode pređe uobičajenu tačku radne temperature motora. Nikako ne smete da dozvolite da ona uđe u crvenu zonu.
 
Zato bacite na nju pogled s vremena na vreme, posebno tokom vrelih dana, kada je rizik od pregrejavanja najveći. Posledice nemara mogu da budu vrlo skupe. Prvi je na udaru dihtung glave, a nakon nje interni delovi motora. Najveće pretnje za porast temperature su gužve na putu ili spora vožnja u koloni, kada nema dovoljno protoka spoljašnjeg vazduha koji bi cirkulisao kroz hladnjak. Potražite pogodno mesto za zaustavljanje i odmah ugasite motor, jer u tom trenutku nema ni daška vetra koji bi ga hladio. Kada se motor ohladi i eventualno dolijete rashladnu tečnost, možete ponovo da probate lagano da nastavite.
 
Postoji trik koji bi vozač mogao da iskoristi u hitnim slučajevima: uključiti grejanje u kabini vozila na maksimum. Tako ćete odvesti određenu količinu toplote iz motora, što može da vam pomogne da stignete do prvog servisa. 
 
Ako vam na pamet padne ideja da ćete brže ohladiti mašinu tako što ćete po njoj prosuti hladnu vodu, odmah odustanite od nje. Temperaturni šok koji bi usledio bi mogao da dovede do pucanja bloka motora ili kutije menjača. Nakon 15 minuta možete da proverite da li u sistemu fali rashladne tečnosti i da po potrebi dolijete vode. Ako primetite da negde pomalo curi, povremenim dolivanjem ćete možda uspeti da se prebacite do najbližeg servisa. Pažnja: ne otvarajte čep boce za rashladnu tečnost dok je motor vruć, jer vrela voda pod pritiskom može da prouzrokuje opekotine. Lagano odvrćite čep pomoću neke krpe. Popravke creva i saniranje manjih oštećenja hladnjaka, pa čak i popravka samog jezgra, su isplativiji od kupovine novog hladnjaka.
 
Postoje sredstva za tu namenu, poput zaptivnih smesa. Najbolje je da se posavetujete s majstorom koji će da ustanovi kvar. Ukoliko je kvar takav da može da se otkloni lemljenjem, korišćenjem epoksidnih lepkova uštedećete dosta novca. Ako ništa od ovog ne pomogne morate kupiti novi hladnjak koji možete  sami zameniti, jer, u suštini, to nije težak ni komplikovan posao.