Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Pozovite nas
011 6350 515
Korpa
Korpa je prazna

Kako radi starter (anlaser) i koji su znakovi koji pokazuju hitnu zamenu?

20.04.2018

Anlaser u vašem automobilu patuljak je sa snagom diva. On daje snagu koja pomaže pri paljenju motora. Anlaser je ugrađen pored zamajca na bloku motora. Anlaser iz nemačkog jezika, starter motor iz engleskog jezika ili prevedeno na srpski-elektropokretač je, kao što mu i ime govori, električni motor koji služi za pokretanje benzinskih ili dizel motora.

Kako radi starter (anlaser) i koji su znakovi koji pokazuju hitnu zamenu?
Radi se o klasičnom jednosmernom motoru sa četkicama. Najveća zanimljivost ovog elektropokretača je bila u tome što je, nakon pokretanja motora, služio kao alternator tj. proizvodio je struju dok je motor radio. Ovaj princip se tek nedavno u modernoj autoindustriji ponovno primjenjuje u vidu integracije elektropokretača i generatora struje u sklopu zamajca motora. Glavni delovi: stator, rotor, pogonski zupčanik, spojnica (bendiks je deo koji se sastoji od kliznog ležaja i zupčanika), poluga dvokraka, elektromagnet, četkice.
 
Davanjem kontakta zatvaramo strujno kolo prema elekromagnetu. Prolaskom struje kroz elektomagnet povlači se kotva koja prenosi pokret na dvokraku polugu (viljuška alnasera). Prenos sile nastavlja se dalje prema spojnici i zupčaniku alnasera koji se užljebljuje u zupčanik zamajca. Kada dođe do užljebljenja bakarne pločice se spajaju sa kontaktima i napajanje dolazi na pobudne namotaje. Rotor alnasera (elektropokretača) počinje sa rotiranjem koji obrtni moment prenosi peko zupčanika alnasera na zamajac odnostno radilicu (kolenasto vratilo) motora. Motor počinje svoj radni ciklus i radilica povećava brzinu obrtanja. Kada radilica dostigne određen broj obrtaja spojnica odspaja zupčanik alnasera od zamajca.
 
Elektropokretač prekida sa radom. Kod većine automobila zupčanik alnasera i zamajca će biti spojeni dok je dat kontakt. Čim prekinemo kontakt povratna opruga će vratiti kotvu elektromagneta u početni položaj a viljuška elektropokretača će preko bendiksa (spojnice) povući zupčanik alnasera.
 
Najčešci kvarovi kod alnasera: istrošene četkice, neispravan automat alnasera, istrosene biksne, bendiks oštećen, pregoreli namotaji ili rotor.
Nema ničeg goreg od nepouzdanog vozila, a pogotovo kada govorimo o startovanju motora. Bilo da stre krenuli na posao, u prodavnicu ili da odvezete decu u obdanište, automobil odbija da se pokrene uvek u najgorem trenutku. Vozači često posežu za čekićem čijom drvenom stranom udaraju po anlaseru, tačnije njegovom manjem cilindru (automatu). Udarcem, u stvari, samo uspemo da uspostavimo kontakte koji su najčešće oksidirali ili nagoreli. (Oksidirali kontakti anlasera su uobičajena pojava kod poplavljenih vozila). Na ovaj način problem se rešava samo na kraće staze jer samo odlažemo zamenu, što je donekle razumljivo jer novi anlaser  iz originala nije jeftin. Rotor se može reparirati jer može ponovo da se namota ako dođe do nagorevanja namotaja. Takođe, kolektor eventualno može da se poravna ukoliko je neravnomerno istrošen.  Sve ostalo, viljuška, automat, uključni zupčanik (bendiks), klizne čaure (biksne)… zahtevaju zamenu. Poznati i česti kvarovi koji se dešavaju sa starterom (anlaserom) jesu i istrošene četkice koje uvek moraju da se menjaju. U zavisnosti od modela automobila, zamena anlasera može biti jednostavna ili izuzetno teška od čega naravno na kraju zavisi i cena. U razvijenim zemljama stari anlaser možete vratiti proizvođaču i na taj način povratiti nešto novca.