Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Pozovite nas
011 6350 515
Korpa
Korpa je prazna

Kako radi visko ventilatora i koji su znakovi da je potrebna zamena?

03.05.2018

Visko ventilatora radi tako što u srcu ventilatora postoji kućište sa uljem, kako se diže temperatura ulje se greje, otprnost se smanjuje i to omogućava ventilatoru da se brže okreće. Na taj način se reguliše brzina okretanja prilikom promene temperature.

Kako radi visko ventilatora i koji su znakovi da je potrebna zamena?
Česta je pojava da ventilator tzv "prokliza" da se zaglavi na maksimum, jer ulje više ne vrši funkciju (ili je iscurelo). 
 
Postoji vrlo jednostavan test koji proverava ispravnost viska:
  1. Svaki put kad se jače da gas, ventilator bi trebalo brže da se okreće, kad se pusti gasventilator treba  da uspori, to je dobar znak ispravnosti.
  2. Pusti se motor da dostigne radnu temperaturu, ostaviti ga par minuta na leru da visko uspori i onda uzeti  neku plastičnu cev ili urolati novine i polako gurnuti u ventilator koji se okreće. Ako se uspe lako zaustaviti to znači da je proklizao. Naravno paziti prste i ne sme se gurati nešo suviše čvrsto da se ne bi oštetio ventilator. 
Visko radi samo na temperaturu. Kad se temperatura motora poveća, visko napravi fiksni spoj tako da se ventilator vrti jednakom brzinom kao i remenica koja dobiva pogon od motora.
 
Do tada, sa hladnim motorom visko se vrti, remenica se vrti, ali puno sporije od motora.
Visko ventilator nema fiksne brzine (2 ili 3 ili 5) već kontinuirano promenljivi prenosni odnos sa bezbroj brzina prema trenutnoj potrebi motora za hlađenjem, a po osnovu promene viskoziteta posebne tečnosti u kvačilu. I nema na sebi ni jednu zicu, kabl, konektor bilo šta pošto radi na čisto mehaničkom principu.  ako je zaista visko onda i treba i ne treba da se okreće sa promenom broja obrtaja motora a što se mora izmeriti. Na hladnom motoru treba da proklizava i da se ventilator lako zaustavi dok na dovoljno visokoj temperaturi ispod haube treba da kvačilo izvrsi potpuni spoj i da se ventilator vrti punim brojem obrtaja bez ikakvog proklizavanja. Normalno je da prilikom starta hladnog motora visko povuče sa većim momentom ako se turira. Visko konstrukcija zahteva malo više mesta nego fiksni ventilatori. Za polovan visko je važno da je stajao vertikalno, a ne položeno kada je skinut sa auta. Visko se postavlja iz razloga što ima veći nivo operativne sigurnosti nego sto ima električni ventilator, a uzima efekat od motora samo pod uslovom da je ulje u visko kvačilu zagrejano; preko osovine vodene pumpe se greje ulje u zavisnosti od temperature vode u sistemu. 
 
Visko je praktično stalno uključen, nekad više , nekad manje, pa shodno tome stalno oduzima snagu motoru. Podatak koliko tačno oduzima konja je oko 3 do 10 konja. Kad se blokira visko, sporije se dostiže radna temperatura, pa je potrošnja goriva veća, i to i u hipotetičkom slučaju da visko ne uzima snagu od motora.  Upravo je to osnovni razlog što je BMW ukinuo navedeni način hlađenja motora i uveo staro dobro hlađenje - kada se ventilator pali isključivo po potrebi. Na ovaj način je smanjio troškove izrade i poboljšao efikasnost motora (verovatno u nijansama). Treba takođe napomenuti da visak svake godine gubi 2-3% efikasnosti. nakon 10 godina, zreo je za zamjenu jer 20-30% slabije hlađeni motor je na ivici opasnosti.