Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Pozovite nas
011 6350 515
Korpa
Korpa je prazna

Šta je funkcija bregaste osovine?

06.06.2018

Bregasta osovina je jedan od najvažnijih delova motora, a naziv joj dolazi od ''bregova'' koji otvaraju i zatvaraju ventile. Bregasta osovina ima oblik celicnog valjka s tzv.bregovima uzduž cele površine. Na kraju osovine je pogonski točak.

Šta je funkcija bregaste osovine?
U modernim motorima osovina je najčešće smeštena u glavi motora, iznad cilindara. a ventili dolaze do cilindara s gornje strane. Pogon bregaste osovine uglavnom se prenosi zupčastim remenom, a on pokreće i još neke delove (npr. pumpu tečnosti za hlađenje). Budući da on ponekad pukne, zna doći do sudaranja između klipa i otvorenih ventila, što najčešće rezultira glavoboljom i kupovinom nove glave motora i klipova. Drugi način pogona osovine je pogon lancem, sličan onom s bicikla.  Od zanimljivosti valja spomenuti i kraljevsku osovinu: konstruktorima najluksuznijih automobila  remen osovine je izgledao preplebejski i izgradili su kosu čeličnu osovinu koja pogon od klipnjače prenosi do bregaste osovine. Nažalost, zbog visokih troškova proizvodnje i povećane mase motora takvo je rešenje uglavnom odbačeno. 
 
RADNI TAKT - u tom položaju zatvoreni su ventili usisni i izduvni., u komori za sagorevanje nastaje varnica i dolazi do eksplozije stisnute smese goriva i vazduha. Klip je u polozaju GMT*, eksplozija potiskuje klip prema dole na njegov DMT* i nastaje pola okreta klipnjače.
IZDUV – izduvni ventill se otvara, klip se nakon dolaska DMT-a počinje vraćati prema gore izguravajući izduvne gasove nastale nakon eksplozije kroz ventil. Vraća se ponovo u GMT i tako je klipnjača izvela puni okret (a bregasta osovina samo pola!)
USIS - klip ponovo pada prema dole, tada se otvara usisni ventil. To stanje uzrokuje podpritisak u cilindru zahvaljujući kojem smesa goriva sa vazduhom može dospeti u unutrašnjost cilindra. Ponovo sledi pola okreta klipnjače.
KOMPRESIJA - klip se iz DMT -a vraća prema gore istovremeno kompremirajući usisanu smesu goriva i vazduha  Ventili su naravno zatvoreni, a pokret klipa prema gore povećava pritisak.  U GMT -u se pojavljuje varnica zahvaljujući kojoj nastaje eksplozija i sve počinje ispočetka.
* DMT - donja mrtva tačka (klipa)
* GMT - gornja mrtva tačka (klipa) 
 
Osovina radi na vrlo jednostavan način. Okrečući se, breg počinje pritiskati na podizač ventila, a on gura ventil prema sredini cilindra, otvarajući samim tim dotok smese ili izduvnih gasova. Dalji okret osovine znači spušanje vrha brega s podizača ventila, a opruga ventila uzrokuje vraćanje ventila u poziciju zatvaranja. Često jedan breg upravlja dvama ventilima uz pomoć podizača u obliku slova Y. Budući da bregasta osovina neposredno utiče na punjenje cilindra smesom goriva i vazduha, poboljšanje njenog rada može doneti merljive rezultate u mehaničkom tuningu.
 
Dva parametra koje definišu rad bregaste osovine su ekscentar brega i vreme. 
 
Ekscentar označava dubinu otvora ventila odnosno njegovog ulaza u cilindar.  Vreme bregaste osovine meri se u stepenima. Vreme izražava broj stepeni koje klipnjača prolazi za vreme prolaska ventila u otvorenoj poziciji. Svi su izgledi da bregastih osovina u skorijoj budućnosti više neće biti! Razlog tome je svakako još uvek nedovoljna iskorišćenost punog kapaciteta i snage motora koju prouzrokuje nedovoljno varijabilni tajming otvaranja i zatvaranja ventila, koji bregasta danas ostvaruje. Očekuje se da ce kompletan današnji sistem bregaste osovine biti zamenjen uređajem koji će, najverovatnije pod kontrolom ECU-a, u trenutku određivati interval otvorenosti/zatvorenosti usisnog/izduvnog ventila, zavisno od trenutnog broja obrtaja motora. Takav uređaj bi se nalazio iznad samih ventila, odnosno na mestu sadašnje bregaste osovine.